Részletek Hrubiák János
megnyitóbeszédéből:
Mindenképpen szeretném előrebocsátani, hogy ne várjanak tőlem
részletekbe menő szakmai elemzést. Gondolataim összerendezése közben
jöttem rá arra, hogy a művészet bizony nehéz szakma. Hiszen
észrevenni a szépet, véleményt kialakítani róla...viszonylag
egyszerű dolog. De benyomásainkat különböző eszközökön keresztül
akár papírra, vagy esetleg festővászonra vinni úgy, hogy azok
másokban is gondolatokat ébresszenek, nem egyszerű feladat. Úgy
gondolom azonban, hogy ezek az eszközök részei az alkotói
szabadságnak, legjobb ha meghagyjuk azt a művész személyes titkának.
Én inkább a képek szemlélése közben megnyilvánuló érzések,
benyomások erejéről szeretnék beszélni.
Attilával való találkozásom előtt a színek, fények és árnyékok
világa nem sokat mondtak nekem, de az a LELKESEDÉS, az a
tökéletességre való törekvés, mellyel Attila igyekezett egy-egy
készülő képet a lehető legmegfelelőbb szögbe állítva bemutatni
nekem, teljesen magával ragadott, elkezdtem más szemmel nézni egy
műalkotásra.
Az első két kép, amelyet készülőfélben láttam, a Fanna és a Hát című
képek voltak. Egy rövid beszámoló Attila részéről, valamint a kép a
fényviszonyoknak legjobban megfelelő beállítása után gondolataim
támadtak és ezeket meg is osztottam vele. Hogy mennyire komolyan
vette a gondolataimat, arra talán legjobb példaként a Lepedőt húzó
című kép születésének története szolgál. A Hát című képet meglátva
viccesen felvetettem – amolyan férfi módra – hogy szép-szép a hölgy,
tetszik a háta, de én szívesen megnézném szemből is .Aztán egy
következő találkozásunk alkalmával, huncut mosollyal az arcán
elővette a hölgyről szemből készült portrét… Bár megjegyeztem, hogy
én nem egészen így gondoltam...
Érdemes a többi képet is alaposan szemügyre venni, hiszen a
legtöbbre jellemző, hogy a művész elrejt benne egy-egy aprónak tűnő,
vagy akár nehezen észrevehető részletet, egy fricskát, melynek
azonban jelentős szerepe van a kép mondanivalója szempontjából.
Ilyen például a Macska az ablakban, vagy a Gördülő körtéken
megpihenő méhecske alakja.
Más képek viszont kérdéseket vetnek fel, mint például az Önarckép
esetében a vászonról (vagy tükörből?) kinyúló kézről nem lehet
eldönteni, hogy az kihez tartozik, a modellhez vagy a festőhöz? De
említhetném a Mama című képet is mely esetében nehéz eldönteni, hogy
az ajtó melyik oldalán is állunk. Ezt az érzetet a képen szereplő
ajtó folytatásaként funkcionáló keret kelti bennünk. Ennek a
keretnek azonban különös jelentősége van: ugyanis az eredeti ajtó
fájából készült.
Sorolhatnám tovább is, hiszen minden kép egy külön történet és én
büszke vagyok arra, hogy Attila jóvoltából minden kép történetét
ismerhetem. De ezek a történetek Attila történetei, ezekről Ő sokkal
hitelesebben tudna beszélni.
Én inkább egy másik, a szívemhez legközelebb álló képről és annak
születéséről szeretnék részletesebben mesélni Önöknek.
Az én személyes képem helyszínéül a szülőfalumhoz, Drégelypalánkhoz
közeli Hont-Tsitári kis kápolnát választottam. Küldtem néhány fotót
róla, elmeséltem egy-két történetet, emléket, mely az adott
helyszínhez köthető. Ezek után Attila személyesen is felkereste a
helyszínt, fényképeket készített róla, megkereste és megtalálta
azokat az apró részleteket, amelyek segítenek történetem
elmeséléséhez, emlékeim megjelenítéséhez.
Az Ő ötlete volt, hogy a történet akkor válna kerekké, ha két
kislányom is szerepelne a képen.
Ahhoz azonban, hogy élethűen tudja őket ábrázolni, szükség volt egy
személyes találkozásra velük, mely alkalmával rengeteg fotót
készítve róluk és elbeszélgetve velük, igyekezett személyiségüket a
lehető legjobban feltérképezni.
Így született meg végül az Ücsörgők című kép, amely a család kedves
emlékévé, féltett kincsévé vált, hiszen valamilyen módon az egész
családom kötődik ehhez a képhez.
Akik ismerik a helyszínt és a gyermekeimet, azok szerint tökéletesen
sikerült mindkettőt felismerhetően megjeleníteni.
Nekem és a családomnak azonban ennél sokkal többet jelent ez a kép…
Hogy miért?
Mert ezen a padon tanított gyermekkoromban a nagymamám imádkozni,
rengeteget jártunk ide a szüleimmel, nyári szünetekben ide
kirándultunk a barátaimmal.
Ja, és az egyik legfontosabb: itt láttam meg először egy lányt, aki
később a feleségem, majd az Ücsörgők édesanyja lett.
Nyugodtan elmondhatom, hogy egész eddigi életem összes fontos
állomása megjelenik… persze nem feltétlenül a képen, hanem
elsősorban bennem.
Éppen ezért ezer szállal kötődöm ehhez a képhez, és ami a
legfontosabb, amikor ránézek minden egyes alkalommal egy újabb
történet jut eszembe róla.
Ezért a magával ragadó élményért örökké hálás leszek Attilának,
hiszen az Ő személyes érdeklődése, igényessége, a teljes történet, a
szereplők és a helyszín alapos megismerése valamint mérhetetlen
tehetsége mind kellettek ahhoz, hogy ez az emlékkép ilyen
tökéletesen sikerüljön.
Kívánom Önöknek, hogy egyszer mindenkinek legyen egy saját
Ücsörgők-je, egy olyan emlék, amely segít visszaemlékezni régi
kedves emlékekre, személyekre!
Ez tehát az én képem története. De története, mondanivalója az itt
kiállított képek mindegyikének van, mindegyikkel valami mást mutat
nekünk az alkotó, mindegyikkel egy-egy újabb - és minden kép
esetében eltérő - érzést szeretne bennünk beindítani.
Hiszen mint művészi hitvallásában megfogalmazza:
„Beszédes képmásokat szeretnék, hogy visszanézzenek, hogy tudjanak
vonzani és taszítani, mosolyogni és dacoskodni...”
Hogy ez mennyire sikerült? Kérem, ne hagyják magukat általam
befolyásolni, azt a képek megismerése után mindenki saját maga
döntse el.